Livsmedelsföretagen ökade försäljningen – Rivstart för svensk livsmedels export med index 63!

2011-05-12 10:00

Livsmedelsföretagen i Sverige ökade sin försäljningsvolym något på både hemma- och exportmarknaden under årets första kvartal, visar Li:s nya konjunkturbarometer.

Det sammanvägda försäljningsindexet hamnade på 59. Index 50 markerar oförändrad nivå jämfört med motsvarande period året innan.

– Året har inletts bättre väntat för livsmedelsföretagen. Inte minst exportutvecklingen ger anledning till optimism för resten av 2011, säger Li:s VD Agneta Dreber.

De svaga försäljningssiffrorna inom svensk dagligvaruhandel och det faktum att kronförstärkning gjort svenska produkter dyrare på exportmarknaden, reste farhågor om en sämre utveckling inom livsmedelsindustrin än vad som nu tycks vara fallet.

Enligt SCB var exportökningen för livsmedel 22 procent i nominella termer under årets två första månader.

– Den svenska livsmedelsexporten har fullkomligt rivstartat i år, säger Li:s chefekonom Carl Eckerdal

Li:s eget indextal för exportutvecklingen i konjunkturbarometern hamnade på 63. Indexet rensar för ökad försäljning till följd av valuta- och prisökningseffekter

Första kvartalet innebar också svagt förbättrad lönsamhet för livsmedelsföretagen trots en negativ inverkan från ökade råvarupriser och en begränsad volymökning.